Amahl & de nattliga gästerna

2001

Bilder från repetitioner

Kaspar – Harald Björköy
Melcior – Roar Wiik
Balthazar – Hans-Erik Sundström
Dirigent Andreas Hansson
Regissör Rikard Johansson

Solister 
Amahl
Yvonne Tuvesson-Rosenqvist
Melchior
Roar Wiik
Kaspar
Harald Björköy
Balthazar
Hans-Erik Sundström

Peterson-Berger Orkestern
Dirigent
Andreas Hansson
Konsertmästare
Karl-Ove Mannberg

Amahlkören
sopran
Elisabeth Claesson - Trång
Pia  Larsson
Lena Moen
Britt-Marie Öhrman-Bergqvist
alt
Anna Brandt
Marianne Franzén
Lenita Larsson
Gunhild Scheike
tenorer
Max Lindqvist
Björn Löfgren
Mikael Nehrer
Jan Löfgren (Nilsson)
bas
Henrik Hallberg
Göran Wedin
David Åhlén
Kjell Åhlén

Amahldansare
Alexandra Gustafsson
Anna Kahl
Mikaela Redin
Emma Wikblom

Musik och libretto
Gian Carlo Menotti
Svensk översättning           Styrbjörn Lindedal
Regissör  Rikard Johansson
Scenografi, kostym och mask 
Lenita Berggren
Teknik och ljusansvarig
Håkan Esbjörnsson
Körinstudering
Fredrik Winberg
Repetitör  Lena Johnson
Kostymtillverkning             Norrlandsoperan under ledning av Elsie Höök
Rekvisitör  Johanna Lönneborg
Sminkassistenter
Helen Boije, Ida Lemon

Konsertmästare Karl-Ove Mannberg

Text från programbladet:
Estrad Norr är glada att kunna presentera en av de mest spelade kyrkooperorna i modern tid, Gian Carlo Menottis charmiga julsaga om gossebarnet Amahl.

I denna familjeföreställning satsar vi stort med nybildade PB Orkestern, en handplockad elitkör från länet, namnkunniga solister från bl.a. Norge och dansare från Palmcrantzskolans estetiska program. 

Gian Carlo Menotti skrev Amahl som en återupplevelse av sin egen barndoms jular. Han växte upp i Italien och där har man ingen jultomte som kommer med gåvorna utan de överlämnas av de tre kungarna Melcior, Kaspar och Balthazar. Menotti tyckte bäst om Melcior som var äldst med ett långt vitt skägg. Hans bror däremot var mer förtjust i Kaspar som var halvdöv och därför framstod som något disträ.

Menotti lämnade Italien och flyttade till USA och ett helt kommersialiserat julfirande med tomtar, enorma julgranar och späckade skyltfönster. 1951 fick han i uppdrag att skriva en opera för amerikansk TV. Han saknade idéer och inspiration men när han en dag flanerade på Metropolitan Museum fångades hans uppmärksamhet av Hieronymus Bosch ikon liknande tavla med de tre kungarna och deras page. När han stod där hörde han på avstånd barndomens julsånger och upplevde att skaparkraften kom till honom som en gåva från kungarna. Han genomförde åtagandet och operan blev en stor succé som kom att framföras varje jul i amerikansk TV och på många platser runt om i världen.

Vi får möta den faderlösa handikappade herdepojken Amahl och hans mamma i deras torftiga miljö. Pojken förgyller sin tillvaro med fantasins hjälp vilket plågar mamman. När han en mörk vinternatt påstår att det står tre kungar utanför deras hem är måttet rågat. Dröm om hennes förvåning när hon själv får möta dessa magnifika herrar och deras page. De är på vandring för att finna ett gossebarn som sägs vara Guds son. Deras guide på vandringen är en stjärna i öster. Hon ber dem stiga på och skickar samtidigt Amahl att hämta de andra herdarna i omgivningen. Deras nyfikenhet till kungarna är stor och de skyndar till och överlämnar en rad gåvor, främst frukt och grönsaker. Kungarna ska fortsätta sin färd tidigt nästa morgon så de behöver en stunds sömn. Under vilan frestas mamman att stjäla av deras guld. Hon gör det för sitt barns skull så straffet uteblir när hon ertappas. Gossebarnet som gåvorna är ämnade åt behöver inget guld. Han bygger sitt rike av kärlek. När Amahl hör detta vill han skicka med sin egenhändigt tillverkade krycka som gåva till barnet. DÅ SKER DET STORA UNDRET